Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce
Dokumenty
S Z K O L N Y     P R O G R A M     P R O F I L A K T Y K I

Opracowanie: Pedagog - Irena Wyczółkowska, współpraca: Anna Rozalska

       Program opiera się na założeniu, że efektywną formą profilaktyki jest uczenie dzieci myślenia w perspektywie zdrowego życia, dobrego funkcjonowania w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej. Realizacji założeń tego programu mają służyć działania szkoły i oddziaływania nauczycieli skierowane na promocję zdrowego stylu życia, dostarczania uczniom specyficznych informacji dotyczących mechanizmów uzależnienia oraz ogólnych umiejętności służących lepszemu radzeniu sobie z problemami życiowymi, emocjonalnymi i społecznymi

NADRZĘDNE CELE SZKOLNEGO PROGRAMU:

       Aby zrealizować nadrzędne cele szkolnego programu profilaktycznego wyszczególniono w nim trzy moduły dotyczące:
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 
Szczegóły programowe zadań i metod realizacji
ZAGADNIENIAZADANIAPROPONOWANE METODY REALIZACJI
I


Zachowania
w sytuacjach
wypadkowych
  • Uświadamianie skutków zdrowotnych niebezpiecznych i brawurowych zachowań na przerwach, przy szatni, sklepiku, na boiskach i na całym terenie szkolnym, oraz na wycieczkach
  • Zapobieganie panice i histerii
  • Uświadamianie dzieciom metod szukania pomocy i powiadamiania o zagrożeniach i wypadkach
  • Nabywanie umiejętności zachowania się w przypadkach kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi np.: petardy, niewybuchy, substancje toksyczne
  • nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w przypadkach omdleń, skaleczeń, krwotoków, itp.
  • Pogadanki o bezpieczeństwie wychowawców na godzinach wychowawczych
  • Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi na terenie szkoły
  • Apele porządkowe w miarę potrzeb
  • Wykonanie plakatów obrazujących skutki niebezpiecznych zachowań
  • Wystawy prac plastycznych związanych z bezpieczeństwem
  • Spotkania z przedstawicielami policji, saperów, straży pożarnej, pielęgniarką szkolną
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu sygnałów alarmowych i próbna ewakuacja ˇ Poznawanie dróg ewakuacji na terenie szkoły
  • Omawianie prawdziwych sytuacji kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi (skutki, następstwa, sposób postępowania)
  • Projekcje filmów o bezpieczeństwie w ruchu drogowym i pierwszej pomocy
  • Pogadanki w okresie największego zainteresowania młodzieży artykułami pirotechnicznymi (święta Bożego Narodzenia, Nowy Rok)
  • Zaproszenie harcerzy na pogadankę i pokaz pierwszej pomocy przez Drużynę ratownictwa medycznego.
  • ZAGADNIENIAZADANIAPROPONOWANE METODY REALIZACJI
    II


    Higiena
  • Wdrażanie zasad dbałości o higienę
  • Wyrabianie nawyków higienicznych przy spożywaniu posiłków
  • Promocja zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia
  • Kształtowanie postaw związanych z ochroną środowiska
  • Podejmowanie działań dla ochrony i poszanowania zdrowia własnego i innych - uświadamianie negatywnego wpływu alkoholu, tytoniu, narkotyków i hałasu
  • Dostarczanie pozytywnych wzorów spędzania czasu wolnego
  • Ukazywanie wpływu reklam i środków masowego przekazu oraz gier komputerowych i Internetu na zachowania młodych ludzi
  • Spotkania ze stomatologiem i pielęgniarką szkolną
  • Pogadanki na temat utrzymywania czystości w toaletach i na holach
  • Uczenie i przypominanie prawidłowej postawy w czasie nauki i zabawy
  • Gimnastyka korekcyjna ćwiczenia w przerwach śródlekcyjnych
  • Przygotowywanie prostych posiłków na lekcjach techniki i przyrody
  • Wspólne spożywanie zdrowych śniadań z wychowawcą
  • Konkursy na plakaty, wierszyki i rymowanki o ochronie środowiska
  • Wędrówki piesze, gry i zabawy ruchowe, zajęcia terenowe
  • Udział w akcjach „Dzień Ziemi”, „Sprzątanie świata”
  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie i wycieczki ekologiczne
  • Organizowanie warsztatów i pogadanek tematycznych
  • Projekcja filmów edukacyjnych
  • Organizowanie uroczystości i zabaw okolicznościowych
  • Urządzenie w klasach urodzin i rocznic
  • Ćwiczenie umiejętności planowania czasu
  • Organizowanie wyjazdów integracyjnych w obrębie klasy z udziałem rodziców
  • Koła zainteresowań, zajęcia w ramach, Dni Sportu
  • Wycieczki turystyczne i krajoznawcze, lekcje muzealne
  • Udział w przedstawieniach teatralnych i muzycznych na terenie szkoły
  • Działalność biblioteki i czytelni, promocja czytelnictwa
  • Przegląd i ćwiczenie umiejętności doboru czasopism i programów telewizyjnych
  • Spektakle i spotkania ze specjalistami do spraw uzależnień od komputera, gier i Internetu
  • ZAGADNIENIAZADANIAPROPONOWANE METODY REALIZACJI
    III


    Agresja
  • Poszukiwanie sposobów rozładowywania napięć: zdrowych, przynoszących ulgę, dopuszczalnych społecznie
  • Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, negocjowania, przepraszania i przebaczania
  • Zapobieganie przyzwalaniu na zachowania nieakceptowane społecznie, agresywne i dewastujące otoczenie
  • Rozwijanie wrażliwości na cierpienie zwierząt
  • Organizowanie warsztatów i szkoleń dla nauczycieli z profilaktyki
  • Prowadzenie zajęć dla uczniów
  • Uczenie technik relaksacyjnych
  • Ukazywanie prostych sposobów bezpiecznego rozładowywania napięć
  • Organizowanie zabaw z zachowaniami grzecznościowymi, odgrywanie scenek
  • Trening poprawnej komunikacji
  • Praca w zespołach zadaniowych
  • Promowanie zasad uczciwego, sprawiedliwego i honorowego postępowania
  • Promowanie postaw uczniów wykazujących się odwagą społeczną
  • Omawianie przypadków zachowań agresywnych, dyskusja na temat sposobów reagowania na nie
  • Uczenie poprzez przykłady właściwego rozumienia solidarności grupowej
  • Akcje samorządu szkolnego promujące właściwy stosunek do zwierząt
  • Projekcje filmów i analiza lektur ukazujących pozytywne relacje człowieka i zwierzęcia
  • ZAGADNIENIAZADANIAPROPONOWANE METODY REALIZACJI
    IV


    Uspołecznienie
  • Uczenie współdziałania w grupie rówieśniczej z nastawieniem na szacunek dla różnic między ludźmi
  • Dostrzeganie osób niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, samotnych i ich potrzeb
  • Dostarczanie pozytywnych wzorców organizowania zabaw szkolnych
  • Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego, w tym koleżeństwa i przyjaźni
  • Stwarzanie okazji do przeżycia sukcesu, pozbycia się wstydu i poczucia własnej nieatrakcyjności
  • Spektakle i teatrzyki profilaktyczne
  • Zabawy i spotkania integrujące zespoły uczniów
  • Prezentowanie zainteresowań
  • Stwarzanie sytuacji do prezentowania swojego wizerunku ( hobby, zainteresowania, pasje )
  • Uroczystości klasowe np.: Dzień Babci i Dziadka
  • Lekcje okazjonalne z udziałem osób starszych, prezentujących doświadczenia zawodowe i osobiste
  • Dostosowanie głośności do wymogów zdrowotnych
  • Organizacja konkursów w trakcie zabaw karnawałowych i dyskotek
  • Przygotowanie poczęstunków w salach lekcyjnych
  • Wspólny udział klas w wycieczkach szkolnych
  • Tworzenie zespołów międzyklasowych i wewnątrzklasowych
  • Organizowanie pomocy koleżeńskiej
  • Wystawy i prezentacje dotyczących własnych zainteresowań i pasji
  • Konkursy szkolne, kiermasze własnych wytworów i zawody sportowe
  • Różne formy pracy wolontariatu
  • Warsztaty dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami
  • ZAGADNIENIAZADANIAPROPONOWANE METODY REALIZACJI
    V


    Rodzina
  • Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny
  • Pomoc rodzinie w sytuacjach losowych, problemach materialnych, wychowawczych i społecznych
  • Ochrona praw dziecka w sytuacjach niewydolności rodziny
  • Spotkania i prelekcje specjalistów dla rodziców na tematy wychowawcze i o profilaktyce różnego rodzaju zagrożeń
  • Zebrania rodziców z udziałem dzieci
  • Konsultacje indywidualne
  • Konsultowanie planów wychowawczych z rodzicami
  • Udział rodziców w wycieczkach, imprezach okazjonalnych i ich organizowaniu
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodzinę (Ośrodek Pomocy Społecznej, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Policja) oraz z psychologiem i pedagogiem szkolnym
  • Kontakty rodziców z wychowawcą klasy
  • Organizowanie zbiórek pieniężnych przez wolontariat, kiermasz używanych podręczników
  • Kiermasz wytworów i dzieł plastycznych dzieci
  • Pomoc socjalna dla uczniów
  • Dożywianie dzieci
  • Badanie środowiska rodzinnego uczniów
  • Kierowanie wniosków do Sądu Rodzinnego
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodziny niewydolne wychowawczo
  • Wskazywanie dróg uzyskania pomocy w sytuacjach dysfunkcjonalności środowiska rodzinnego ( np.: alkoholizm i narkomania, przemoc, zaniedbanie, przestępczość)
  • Szkolny program profilaktyki
    w SP3 im.Janusza Korczaka w Zielonce
    Opracowanie: Pedagog - Irena Wyczółkowska, współpraca: Anna Rozalska

    Szkolny program profilaktyki zatwierdzony przez:
    Radę Rodziców Rodziców w dniu 24.09.2007.
    Radę Pedagogiczną w dniu 26.09.2007.
    (Uchwała Rady Pedagogicznej Nr 6-2007/2008)

    poczta szkolnaautor:© Anna Rozalska

    do strony głównej