Szkoła Podstawowa nr 3 w Zielonce
rok szkolny 2013-14

LOL - projekt Comenius

Spotkanie projektowe w Islandii

06-09 maja 2014

 

Kolejne spotkanie szkół partnerskich programu Comenius

     W dniach 06-10 maja troje nauczycieli z SP3 odwiedziło szkołę Flataskoli w Rejkiawiku (Islandia). Razem z nauczycielami z pozostałych krajów uczestniczących w projekcie LOL mieliśmy okazję zobaczyć codzienną pracę szkoły, spotkać się z uczniami i wziąć udział w różnych zajęciach terenowych.

foto

foto

     Flataskoli liczy sobie 350 uczniów w wieku 5-12 lat. Szkoła jest przestronna, posiada dobrze wyposażone pracowanie przedmiotowe (np.: muzyczna, plastyczna, informatyczna, techniczna, włókiennicza i kulinarna) i korzysta z kilku boisk, placów zabaw i basenu. W pobliżu szkoły znajduje się strumyk i równina pokrywy lawowej, gdzie odbywa się wiele zajęć i imprez szkolnych. Uczniowie dwa razy w tygodniu spotykają się w specjalnej sali widowiskowej, gdzie wspólnie śpiewają. Na każde spotkanie krótki program artystyczny przygotowuje inna klasa. Zajęcia terenowe w Flataskoli są ważną częścią toku nauczania i odbywają się regularnie, niezależnie od warunków pogodowych. Uczestniczyliśmy w następujących zajęciach:

  • Wyrób lodów (klasa 4) - uczniowie zamrozili mleko wykorzystując jedynie kilka torebek foliowych i właściwości soli, która roztapia lód.
  • Zadania zbierające dane o środowisku (klasa 6) - każda grupa wypełniała karty pracy z prostymi zadaniami (np.: policz drzewa, wybierz jedno z nich i policz jego rozgałęzienia od pnia głównego).
  • Pomiar i pole powierzchni (klasa 5) - uczniowie dokonywali pomiarów różnych figur geometrycznych w okolicach budynku szkolnego.
  • Poezja w terenie (klasa 3) - uczniowie tworzyli haiku, zapisywali je na kartkach i rozmieszczali ekspozycję wierszy w terenie.
  • Szkice krajobrazu w terenie (klasa 5) - szkicowanie wybranego kadru krajobrazu w plenerze w okolicach szkoły.

     Ponadto obejrzeliśmy jezioro w pobliżu szkoły, gdzie każda siódma klasa realizuje projekt związany z monitorowaniem środowiska przyrodniczego (identyfikacja i inwentaryzacja gatunków występujących roślin i zwierząt, a także odławianie i sekcja różnych gatunków ryb).

foto

foto

     Poza zajęciami terenowymi mogliśmy zwiedzić całą szkołę i zobaczyć jak wygląda praca w klasach. Widzieliśmy fragmenty różnych lekcji. Każda z sal jest bardzo przestronna i posiada niezbędne wyposażenie (duża tablica, projektor i modułowe stoliki, pozwalające na szybką zmianę ustawienia przestrzeni pracy). Ponadto każda sala posiada własną toaletę oraz telefon. Klasy liczące od 18 do 25 osób są często dzielone na dwie grupy, zwłaszcza podczas zajęć przedmiotów specjalistycznych (technika, plastyka, muzyka, gastronomia, włókiennictwo).

foto

     Każda ze szkół biorących udział w programie zaprezentowała dotychczasowe działania w ramach Lively Outdoor Learning. Prezentacje były okazją do wymienienia doświadczeń, porównania sposobu podejścia do edukacji w terenie i podstawą do zaplanowania dalszych działań.

     Naszym zdaniem warunki w islandzkiej szkole zapewniają bardzo wysoki komfort pracy nauczyciela. Urzekła nas bardzo spokojna atmosfera w szkole i islandzcy uczniowie, którzy są bardzo otwarci i nie mają kłopotów z nawiązywaniem kontaktów w języku angielskim.

opracowanie: Małgorzata Zawisza (koordynator projektu w SP3, nauczyciel j.ang.),
Danuta Dymowska (nauczanie początkowe)
Dominik Marszał (nauczyciel przyrody)

 

opracowanie: autor strony

autor: Anna Rozalska Opublikowano:2014.05.21 Aktualizacja strony: 2014.05.21 Start